///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
W związku z rozpoczęciem realizowania projektu edukacyjnego „Europejski Dzień Języków” nauczyciele przeprowadzili w październiku 2018 roku na godzinach wychowawczych pogadankę z uczniami pt. „Dlaczego warto uczyć się języków obcych?” wg przygotowanego przez p. Monikę Strzeszyńską scenariusza.
Dlaczego warto uczyć się języków obcych?
1. Znajomość języków umożliwia naukę i studiowanie za granicą, są niezbędne, aby dostać dobrą pracę w Polsce i w zjednoczonej Europie.
2. Ułatwiają komunikowanie się i poruszanie podczas wyjazdów zagranicznych - bez problemu odnajdziesz szukaną ulicę, restaurację, lotnisko czy hotel.
3. Ułatwiają nawiązywanie kontaktów z obcokrajowcami, np. za pomocą e-maila, a także poszukiwanie interesujących wiadomości na obcojęzycznych stronach internetowych.
4. Pomagają zrozumieć teksty utworów muzycznych i dialogi w filmach – w kinie i telewizji.
5. Umożliwiają czytanie gazet, książek i innych materiałów obcojęzycznych, często niedostępnych w języku polskim.
6. Nauka języków obcych jest również wspaniałym ćwiczeniem intelektualnym, które w każdym wieku przynosi wiele korzyści. Poprawia zdolność koncentracji, ćwiczy pamięć, zwiększa poziom naszego kulturalnego obycia, pozwala spojrzeć na świat z punktu widzenia innej kultury.
7. Kiedy nauczysz się jakiegoś języka obcego, będziesz z siebie dumny!!! Osiągniesz coś, o czym marzy wielu ludzi i dzięki temu zyskasz wiele pewności siebie, która jest bardzo potrzebna w codziennym życiu!!!
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Ankieta "Dlaczego uczysz się języka obcego?"
W miesiącach październiku i listopadzie na stronie SP 13 była ogólnodostępna ankieta: „Dlaczego uczysz się języka obcego?”
- 38% ankietowanych zaznaczyło odpowiedz, że uczą się języków, bo chcą wyjechać za granicę
- 31% ankietowanych odpowiedziało, że uczą się języków obcych, bo muszą,
- 22% osób odpowiedziało, że chce dostać się do wymarzonej szkoły średniej
- 6% ankietowanych odpowiedziało, że chce mieć dobrą ocenę na świadectwie,
- a tylko 3% bo taka jest moda.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Języki świata - prezentacja multimedialna dla klas VI.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Konkurs z wiedzy ogólnej o krajach europejskich.
Dnia 27 listopada 2018 roku uczniowie klas piątych z SP 13 wzięli udział w konkursie z wiedzy ogólnej o krajach europejskich.
Z testem z pytaniami m.in. o najmniejszy/największy kraj, o słynne duńskie klocki i wiele innych najlepiej poradziły sobie dwie klasy piąte: V D i V C (27 pkt/28 pkt), następnie klasa V A (26 pkt/28 pkt), klasa V E z 24 punktami oraz klasa V B z wynikiem 23 punktów.
Największy kłopot uczniowie mieli ze wskazaniem kraju, który nie należy do Unii Europejskiej oraz ze wskazaniem daty obchodów Dnia Europy.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Kalendarze adwentowe
W listopadzie 2018 roku uczniowie SP 13 z klas VII i VIII wykonywali kalendarze adwentowe w języku niemieckim pod kierunkiem pani Moniki Strzeszyńskiej. Najładniejsze z nich możemy obejrzeć na wystawie w sali nr 17 od 6 do 21 grudnia 2018 roku.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Filmy w języku angielskim i niemieckim
W listopadzie 2018 roku uczniowie klasy VIIA nagrali filmy w języku angielskim. Najlepszy film został zrealizowany przez Dawida Michalewskiego i Michała Kalinowskiego pt.: Dlaczego warto uczyc się języków obcyh? Uczniowie VIII A nagrali filmy w języku niemieckim pt. „Mein Tag” (Mój dzień). Poniżej w załączniku dwa najlepsze.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Konkurs na najpiękniejszą kartę bożonarodzeniową w języku obcym
Dnia 13 grudnia 2018 roku w SP 13 zakończył się Międzyszkolny konkurs na najpiękniejszą kartkę bożonarodzeniową w języku obcym. W etapie szkolnym wybrano dwie karty: najpiękniejszą kartę w języku angielskim wykonał Damian Roczek z klasy VIII A, a w języku niemieckim Dominika Woźniak uczennica klasy VIII A.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Festiwal piosenki i prozy obcojęzycznej
Dnia 4 lutego 2019 roku w SP 13 odbył się Festiwal Piosenki, Poezji i Prozy Europejskiej w języku obcym przygotowanym przez p. Monikę Chylę i p. Joannę Nowak w ramach projektu Europejski Dzień Języków. W przesłuchaniach wzięli udział uczniowie klas IV-VIII.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Europejski Dzień Języków - Podsumowanie
Dnia 26 i 27 lutego 2019 roku w Szkole Podstawowej nr 13 w Piotrkowie Trybunalskim odbyło się uroczyste podsumowanie projektu „Europejski Dzień Języków”, który realizowano od października do lutego roku szkolnego 2018/2019.
Dzieci, pod okiem nauczycieli brały udział w zajęciach, których celem było propagowanie nauki języków obcych.
W ramach przedsięwzięcia w szkole odbyły się liczne konkursy i festiwale np.: wiedzy o krajach europejskich, zabawy literackie językiem polskim, festiwal piosenki, poezji i prozy w języku obcym, konkurs plastyczno - literacki na najpiękniejszą kartkę świąteczną z życzeniami w języku obcym.
Były lekcje biblioteczne o etymologii języka polskiego i niektórych języków europejskich, wychowawcze na temat „Dlaczego warto uczyć się języków obcych?”, prezentacje multimedialne o językach świata, filmy przygotowane przez uczniów w języku angielskim - sonda uliczna "Czy warto uczyć się języków obych" oraz w języku niemieckim na temat przebiegu ich dnia, gazetki ścienne dotyczące korzyści płynących z nauki języków obcych. Na stronie szkoły pojawiła się również ankieta "Dlaczego uczysz się języków obcych?". Z kolei na finał projektu uczniowie i nauczyciele we współpracy z rodzicami przygotowali prezentacje poszczególnych krajów europejskich, uwzględniając ich kulturę, obyczaje, tradycje. W trakcie przedstawień wychowankowie odnieśli się do: położenia geograficznego państw, ich symboli narodowych, wybitnych osiągnięć i postaci, zabytków, strojów narodowych i tańca regionalnego. A na koniec odbyła się degustacja potraw charakterystycznych dla danego państwa.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////