Szkoła Podstawowa nr 13
im. Trybunału Koronnego w Piotrkowie Trybunalskim

Klub Młodego Odkrywcy "13"

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 5 =

KLUB MŁODEGO ODKRYWCY 2016/2017
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

W nowym roku szkolnym 2016/2017 młodzi odkrywcy z KMO „13” rozpoczęli działalność w dniu 5 października, doskonaląc swoje umiejętności w posługiwaniu się mikroskopem. W czasie kolejnego spotkania przygotowywane były mokre preparaty z cebuli i pomidora oraz z liścia fiołka afrykańskiego. Przypomnijmy, że w naszej szkole wyposażenie pracowni przyrodniczej w sprzęt zawdzięczamy CNK w Warszawie. Kolejne dwa zdjęcia. Młodzi odkrywcy pod hasłem „Przyrodnik wychodzi w teren” wykorzystując lupy prowadzili obserwacje budowy liści drzew liściastych i iglastych oraz mchów i porostów.

     


KLUB MŁODEGO ODKRYWCY 2015/2016
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Klub Młodego Odkrywcy „13” istnieje w naszej szkole od 9 września 2013 r. a jego opiekunem jest p. Marzenna Kacprzyk (nauczyciel przyrody). Koordynatorem Klubów Młodych Odkrywców jest Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
W dniu 15 czerwca po raz trzeci w SP13, w sali gimnastycznej przy 10 stanowiskach stworzone zostało prawdziwe laboratorium chemiczne. Spotkanie odbyło się pod hasłem „I Ty możesz być odkrywcą”. Członkowie Klubu Młodego Odkrywcy „13” zaprezentowali wybrane przez siebie doświadczenia przed zgromadzoną widownią - uczniami klas IV-VI oraz nauczycielami.
Wykorzystane zostały dostępne odczynniki i produkty, tj. manganian (VII) potasu, H2O2, woda, atrament, płyn do mycia naczyń, gliceryna, proszek do pieczenia ciasta, kwas cytrynowy, jajko, olej roślinny, kawa, sól kuchenna, rodzynki, bateria 1,65 , drut miedziany, skrobia ziemniaczana, chloran(I), sodu, cytryna, świeczka, oraz sprzęt laboratoryjny, tj. pipety, zlewki, kuwety i butelki.
Doświadczenia, które zostały zaprezentowane, to:

  1. Ognisko bez zapałek (Nadia kl. V A)
  2. Magiczny atrament (Nadia kl. VI A i Asia kl. V A)
  3. Zatapianie oleju (Ala i Ania kl. V A)
  4. Niezatrzymująca się huśtawka (Patrycja i Oliwia kl. VI A)
  5. Ciecz nienewtonowska (Ania i Natalia kl. VI A)
  6. Bomba pianowa (Ola i Natalia kl. VI A)
  7. Zasysanie wody w słoiku (Zosia i Ola kl. V A)
  8. Gęstość cieczy (Nadia kl. VI  B)
  9. Silnik homopolarny (Michał i Kuba kl. V A)
  10. Wybielona coca-cola (Hania i Jula kl. V A)

W czasie wykonywania doświadczeń klubowicze opisywali i wyjaśniali zachodzące zjawiska fizyczne i chemiczne; forma wywiadu prowadzonego przez  p. M. Kacprzyk z młodymi odkrywcami uatrakcyjniała przekaz informacji. 
Uczniowie kl. IV - VI, którzy byli zaproszeni wraz ze swoimi nauczycielami z wielkim zainteresowaniem śledzili poczynania swoich kolegów i koleżanek, nagradzając ich brawami po wykonaniu każdego doświadczenia.
Ciekawe, ilu przybędzie nam odkrywców?

                 
               

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

We wrześniu 2013 roku w SP nr 13 został powołany i zarejestrowany w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie Klub Młodego Odkrywcy „13”. To pierwszy klub, który powstał w Piotrkowie Trybunalskim.
Klubowicze to uczniowie klas IV-V, a jego opiekunem jest nauczyciel przyrody - Marzenna Kacprzyk.
W metodzie KMO prosty eksperyment naukowy staje się czymś więcej niż tylko źródłem wiedzy i zrozumienia zjawiska lub sposobem rozwiązania postawionego problemu. Przeprowadzane doświadczenia mają za zadanie rozbudzić w uczestnikach ciekawość i kreatywność, zachęcić ich do konstruktywnej współpracy i komunikacji bez względu na wiek i rolę w grupie.
Od 2009 roku koordynatorem Programu jest Centrum Nauki Kopernik, a Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności jest partnerem inicjatywy.
Kto przyjdzie do nas, zostanie badaczem. Nie oceniamy stanu wiedzy, nie stawiamy ocen. Tu nikt nie popełnia błędu. Bawimy się i zachęcamy do weryfikowania własnych hipotez.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------